مشخصات فردی و زندگینامه
نام:علی
نام خانوادگی:موحدیان عطار
تخصص ها:کلام ، ادیان و مذاهب ، الهیات و معارف اسلامی

زندگی نامه

تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را تماماً در شهر اصفهان انجام دادم و از دبیرستان «هراتی» در سال 1359 دیپلم علوم تجربی اخذ کردم. این زمان مصادف شد با انقلاب فرهنگی و تعطیل دانشگاه ها و جنگ تحمیلی. بنابراین به خدمت سربازی رفتم اما هم در دوره دبیرستان و هم در طول خدمت سربازی با موضوع معارف اسلامی و مباحث کلامی و فلسفی مانوس بودم.
پس از پایان خدمت به قصد مطالعه در میراث معنوی و علمی اسلام و تشیع و به ویژه معارف امامان شیعه (علیهم السلام) به حوزه علمیه اصفهان و در سال 1362 به حوزه قم مهاجرت کرده و در مدرسه علمیه حقانی، که سپس با نام شهیدین ادامه کار داد، به تحصیل مشغول شدم. تحصیلات متعارف حوزوی را تا مرحله خارج فقه ادامه داده و چند سالی در دروس خارج آیات عظام، از جمله: «حضرت آیت الله العظمی بهجت (دام ظله)» شرکت کردم. در این بین به مطالعات فلسفی، عرفانی و کلامی نیز می پرداختم و چند سالی را با گروه فلسفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در تدوین معجم موضوعی کتب فلسفی همکاری کردم.
در کنار تحصیلات حوزوی در سال های 1367 تا 1373 در دانشگاه قم مرکز تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد رشته «الهیات» تحصیل کردم و پایان نامه خود را در موضوع: «آسیب شناسی ایمان دینی: (ثبات در اعتقادات)» تحت نظر حضرت آیت الله معرفت دفاع کردم. بعد از آن چند سالی در دانشگاه های مختلف، از جمله دانشگاه رازی کرمانشاه و علامه طباطبایی تهران به تدریس دروس معارف پرداختم.
در سال 1375 به مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب پیوستم و مطالعات خود را در این زمینه و به طور خاص درباره ادیان هند آغاز کردم که تاکنون ادامه دارد و ره آورد آن یک کتاب، چندین مقاله و تدریس موضوعات مربوطه بوده است. علاوه بر این چند سالی است که مطالعات و پژوهش هایی را در زمینه «موعود باوری: در ادیان ترتیب داده و به طور فردی و گروهی مقالاتی را فراهم آورده ام و حاصل آن را در برنامه های تلویزیونی و رادیویی متعددی ارائه کرده ام.
در همین سال ها در مقطع دکتری در رشته «کلام با گرایش فلسفه دین و مسائل جدید کلامی» در دانشگاه قم (مرکز تربیت مدرس) تحصیل کرده و پایان نامه خود را در موضوع: «ایضاح مفهومی عرفان و ویژگی های جوهری آن» تحت نظر و راهنمایی جناب آقای دکتر قاسم کاکائی، دکتر شهرام پازوکی و آیت الله علی عابدی شاهرودی دفاع کردم. این موضوع را از آن رو برگزیدم تا سنگ بنایی باشد برای پژوهش هایی در زمینه عرفان ادیان و به ویژه عرفان امامان شیعه (علیهم السلام)، از این رهگذر نیز مقالاتی فراهم آمده است که برخی از آنها را در مجلات علمی پژوهشی کشوربه چاپ رسانده ام.

هم‌اکنون، نگارنده این سطور به‌طور مستقل در حال پژوهش و نوشتن در زمینه نظام معرفتی قرآن و روایات است. این پروژه که می‌توان آن را تحت عنوان «پروژه تبیین نظام معرفتی قرآن و روایات» (به‌اختصار: پروژه تبیین) یاد کرد، می‌کوشد کاری را که برخی مکاتب مدعی تفکیک قرآن و روایات از فلسفه و عرفان و دیگر مکاتب بشری در صدد انجام آن بوده‌اند، با رویکرد و روشی دین‌پژوهانه و با تکیه بر مسئله‌شناسی و ساختاری سنجیده انجام دهد. تا کنون چارچوب کلی این نظام معرفتی به‌دست آمده و چند دوره هم توسط اینجانب در سطح دکتری دانشگاه‌ها تدریس شده است. اما آن بخشی از پروژه تبیین که به موضوع انسان‌شناسی می‌پردازد، بخت بهتری برای تدوین پیدا کرده و هم‌اکنون به صورت کتابی تحت عنوان «شناخت انسان بر پایه قرآن و روایات» به ناشر عرضه شده است. چهار حلقه دیگر از این پروژه با موضوعات معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، خداشناسی و نجات‌شناسی نیز در دست تدوین است که به‌توفیق الاهی در آینده به پیشگاه نظر مشتاقان تقدیم خواهد شد. درضمن، بخش‌هایی از پروژه را تا کنون به دانشجویان سپرده‌ام و خوشبختانه چند مسئله از آن در قالب پایان‌نامه در سطوح دکتری و ارشد را با همکاری و تلاش دانشجویانم مورد تحقیق قرار داده و دفاع کرده‌ام.